2013. február 18., hétfő

Angolos almás pite


Almás pite.. külön fogalom a gasztronómiában. Rengeteg féle létezik, szinte minden nemzetnek van jellegzetes almás pitéje. A miénk is nagyon finom a kevert tészta rétegek között a szálas alma fahéjjal, zsemlemorzsával verzió, ennél jobban csak a meggyes változatát szeretem.

Azonban Angliában egészen másféle almás pite van, semmi zsemlemorzsa, meg szálasra darálás.
Helyette zselés, savanykás krémben vannak a takaros almakockák, amik szinte még harsognak, olyan frissek. Mindezt omlós, vagy leveles-vajas tészta keríti körbe.
No én ilyen receptet kerestem az éterben. Vagy nem voltam elég kitartó, vagy a fantáziámban már fúzionáltam a dolgokat, és nem is létezik a képzeletemben lebegő isteni finom almás kreálmány... Egy a lényeg, nem találtam ilyen receptet, így kénytelen voltam magam alkotni egyet, melyet most megosztok veletek.




Tészta: 0,5 kg liszt, 25 dkg margarin, 15 dkg cukor, 1 vaníliás cukor, 1 tojás, kis só, fél sütőpor, ha nem áll össze egy kis joghurt, vagy tejföl

Töltelék: 0,5 liter almalé, 1 dl citromlé, 4 dl víz, 4-5 fehér húsú, kemény, savanykás alma (pl. idared), 4-5 ek. liszt vagy keményítő, gyömbér, fahéj, vaníliás cukor, citromhéj, 10 dkg cukor

A tésztához összemorzsoljuk a lisztet a margarinnal, vaníliás cukorral, csipet sóval, sütőporral. Beleütünk 1 tojást, ezzel is jól összemorzsoljuk. Ha nem akar gyúrásra összeállni 1-2 kanál joghurtot, vagy tejfölt adunk hozzá, és szép, sima tésztává gyúrjuk. 1-2 órára hűtőben pihentetjük. Ezalatt elkészítjük a tölteléket.



Az almalevet, citromlevet, és vizet egy edénybe összeöntjük, ízesítjük a fűszerekkel (a cukrot még nem tesszük bele!). Kiveszünk a léből egy keveset és simára keverjük a liszttel, vagy keményítővel, és szépen feloldjuk az egész keverékben. Így nem lesz csomós. Feltesszük főni. Amikor kezd sűrűsödni a meghámozott, és kockára vágott almát is beledobjuk, illetve a cukrot, és nem túl sokáig összefőzzük. Az almák lehetőség szerint ne legyenek teljesen átfőve.

A tészta kb. 2/3-ad részét kinyújtjuk és sütőpapírral bélelt tepsibe simítjuk, beletesszük a kihűlt tölteléket, majd a tetejét a másik adag tésztával megrácsozzuk. Mehet a sütőbe kb. 45 percre, amíg a tészta széle kicsit megbarnul.



Kihűlve fogyasszuk, mert melegen a töltelék folyós (mint a tányéros képen látható, kicsit siettettem a minőségellenőrzést :) ), de ha szobahőmérsékletre hűlt, akkor szépen szeletelhető. Hűtőben még jobb lenne, de az omlós tészta megszívná magát, és nem lenne finom, ropogós.

Jó étvágyat hozzá!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése