2014. január 15., szerda

Magamra főzni?


A kérdés szerintem sok embert érint, és 3 hónapig most sajnos engem is, amíg párom külföldi kiküldetésben van.
Eddig nem volt gond, két emberre főzni öröm, főleg, ha ilyen lelkes közönségünk van, mint Taro-kun. Amikor egyedül vagyok, akkor viszont nincs kedvem edényeket piszkolni pusztán azért, hogy magamat jóllakassam. Ez azért is kardinális kérdés, mert a gyomrom nem nagyon bírja, ha több napig nincs főtt étel benne. Így aztán hasznossá válik a kelet mániám, ott ugyanis nem molyolnak több órás főzéssel, ripsz-ropsz készítenek egy-két zöldséges, vagy húsos fogást a rizs mellé, és máris kész a bento :). A lényeg az, hogy a tápanyagok megfelelő egyensúlyban legyenek, és a szemet is tápláljuk közben.

Az első bentót sajnos elfelejtettem lefotózni, így rögtön a másodikkal kezdem :).



Rizshez: fél csésze kerek szemű rizs, egy 5x5 centis kombu alga darab, kb. 1 csésze víz, só

Elvileg a rizst áztatni kellene fél órát mielőtt főzni kezdenénk, de én ezt kihagytam, mert ezzel a teljesen autentikus módszerrel még nem vagyok tisztában. Így kis olajon megpirítottam a rizst, majd felöntöttem vízzel, hozzáadtam az ízesítőket, majd kb. 20 perc alatt kis lángon, fedő alatt megfőztem, majd fedő alatt hagytam még párolódni felhasználásig.
A tojásos rizshez pofonegyszerű rántotta félét készítettem, egy darab tojást némi szójaszósszal kevergetve megsütöttem. Amikor a dobozt összepakoltam a tojást összekevertem a rizzsel, illetve a rizsben főtt kombut is apróra feldaraboltam és hozzáadtam a keverékhez. Semmit se pocsékoljunk! :)

A fehérjét itt egy pár virsli képezte (nem túl egészséges, de kezdő vagyok még), 3-3 részbe vágva, és polip alakúra sütve.Videó: itt

A kis tálkában kínai kelből készült namul van. A namul az egy koreában szokásos egyszerű elkészítése a leveles zöldségeknek, de japánban is használják egyszerű bento hozzávalóként.
Kell egy kisebb fej kínai kel, a torzsája végét levágjuk, majd bevágjuk a kemény részét pár centi mélyen, majd kézzel szétfeszítjük. Ez azért fontos, mert így nem lesznek cafatok, hanem egészben maradnak a levelek. Forró vízbe tesszük először a szár részét, majd pár perc után az egész zöldséget belemerítjük, és főzzük 1-2 percig (blansírozzuk). Nem kell sokáig, ne legyen főzelékes!
Ha kész gyorsan hideg vízbe merítjük, hogy megőrizzük a színét, és az állagát, majd kifacsarjuk a felesleges vizet, és kedvünk szerint feldaraboljuk. Összekeverjük 2 gerezd összetört fokhagymával, szezámolajjal, kicsit sózhatjuk, majd a végén megszórjuk pirított szezámmaggal és kész. Pár napig eláll hűtőben, de tovább ne tároljuk, inkább készítsünk kevesebbet!

A japán étkezések gyakori szereplője a savanyúság főleg télen. Itt a sárga külön dobozban tárolt takuan, azaz szárított, majd savanyított jégcsapretek képezte a savanyúság részét.



Próbáljátok ki! A bento ebéd nagy előnye, hogy sok féle kis adag étel van benne, így hamarabb jóllakottnak érzi magát az ember, anélkül, hogy túl sokat enne, így ebéd után sem következik be az az ólmos álmosság. (Már akinek olyan lassú az anyagcseréje mint nekem...Taro-kun szerint nagyon jó az atom hasznosításom, szerintem csak szimplán a levegőtől is hízom.)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése