2016. február 10., szerda

Az az elcsépelt életmód váltás

Igen, kicsit elcsépelt már ez a frázis… (de akkor miért elhízott még mindig a népesség nagy százaléka??)

Tavaly kezdtem el azt a remélem szokássá váló rituálét, hogy dec 31.-én (vagy előtt kicsit,mindegy, év végén) eldöntöm, hogy a következő évben, mit akarok elérni, min akarok változtatni, vagyis milyen kihívásokat állítsak fel magamnak, amit az év folyamán igyekeznem kell megugrani. Ez nekem azért szimpatikus, mert mégsem „Újévifogadalom”, fujj…  Lehet, hogy csak a köntös más, de nekem akkor is motiválóbb. 

Előző évben a legnagyobb kihívást a jogosítvány megszerzése jelentette. Akkor még hátra volt az egészségügyi vizsga (KRESZ már meg volt), és persze a forgalmi vizsga. November elejére sikerült megszerezni a papírt :) Illetve kártyát. Hiányzik is az oktatóm… :(
A másik kihívás az volt, hogy januárban végig jógázzak, minden nap. Ebben a Yoga with Adriene vlog segített, pont indított egy 30 days of Yoga programot. Mivel minden nap új videó volt, nem untam el, így ez is sikerült. Folytattam is a jógázást, heti kb. 3x, amíg be nem jött nyáron a dög meleg… Egyszerűen nem akartam megmozdulni és kész… néha úszni voltunk aztán ennyi.  Megpróbálkoztam egy 50 könyvet olvassunk el egy év alatt tematika szerint, de az elég hamar kudarcba fulladt, ezt egyetem alatt kellett volna megjátszani :) Pedig elég sok könyvet olvasok, de nem meglepően egyre kevesebbet sajnos.

Idén tehát a legnagyobb kihívás és fő cél a kb. 10-12 kiló ledobása.  A másik, hogy megtanulok kötni, mert csak horgolni tudok, de ez jelenleg nem releváns a cikkhez :)

Lássuk, hogyan is lehet megvalósítani egy fogyási tervet, olyannak, aki imád enni, utálja a fitnessz gurukat, meg az agymosós torna videókat („ugye milyen jó ez? Égessük a zsírt!”), és nincs pénz/idő a személyi dietetikushoz/edzőhöz?

 Hát elsősorban józan ész és belátás szükségeltetik. Reálisan kell kitűzni a leadandó mennyiséget, és a határidőt, hogy mikorra szeretném elérni a kívánt súlyt. Például kitűzhetném én, hogy lefogyok 67 kilóra, de ez teljesen felesleges. Képtelen vagyok hosszú távon tartani azt a súlyt (egyszer voltam annyi, kipróbáltam), éheznem kell hozzá, meg fizikai munkát végezni 8 órában. Viszonylag hosszú lefutást akartam magamnak, hogy tényleg tartós legyen az eredmény, de ne is legyen túl lassú a fogyás, mert az egy idő után engem elkeserítene, hogy nem látom az eredményt. Így május 31.-ét tűztem ki a -10 kilóval.

Rendben. Ha ezzel megvagyunk, mik legyenek az alapelvek? Én 5 pontban foglaltam össze a terv lényegét. (haditerv :) )

1. Elhagyni a felesleges cukros-zsíros dolgokat, nasikat. Vagyis nincs több vacak munkanap után vigasztaló süti-csoki-péksüti-chips. Mivel azonban tudom, hogy muszáj rágcsálnom, azt nem tudom elhagyni, hogy ne nassoljak, így alternatívákat kellett kitalálnom. Mondjuk pár szem aszalt gyümölcs, vagy 1 kocka szigorúan étcsoki, alma, sós alternatíva a kis sajtrudak, vagy humusz répával (én ezt imádom), natúr joghurt gyümölccsel, változatosan! Az segít.

2. A szénhidrátok nagy része legyen teljes kiőrlésű, a köretek közül is a fehér rizst barna rizsre cseréltem, a tésztákat is mind teljes kiőrlésűre, illetve, ha lehet inkább zöldség köreteket eszem (az egyben sült karfiol nagyon bejött legutóbb). Persze van, ami bejön, van ami nem. Pl. nekem a barna rizs túl „abrakos”, vagy magában a hajdina is az, így ezeket valamivel keverem, ha lehet.

3. Minden héten 2-3 alkalom cardio torna kell. Ez lehet cardio fitnessz (nekem a Fitness Blender jött be), vagy úszás, vagy ha lenne futó cipőm a futás. Ezek nagy beruházás nélkül kivitelezhetőek. Illetve minden nap jóga, idén is indított Adriene januárra egy 30 napos kihívást :)

4. Elhagyni a cukros üdítőket, és gyümölcslevet sem iszunk többet! Főleg nem almafröccsöt…

5. Inni sokat, 2-2,5L folyadék egy nap az ideális. Ezt ízesítetlen teából, vízből, esetleg tejből,szójatejből. Sokat segít, ha vesz az ember egy cuki kulacsot, mert az itatja magát :) Bár én nagy tea rajongó voltam mindig is, itt sem árt a változatosság.

nekem ilyen van, majd még kidekorálom :)


Ezeket a pontokat eddig nagyrészt sikerült tartani. A folyadék fogyasztásom így a 6. hétre már teljesen magától értetődő, szomjas vagyok, ha nem iszok ennyit. A gyümölcsleveket viszonylag könnyen elhagytam. A torna mennyiséget is igyekszem tartani, nasizásba néha becsúszott nem beleillő dolog (farsangi fánk..khm…),de én úgy gondolom, hogy ha valamiért megveszekszel, annyira kívánod, alkalmanként megengedhető, rosszabbat tesz pszichikailag, ha nem engedsz. De azt le kell dolgozni adandó alkalommal.
Illetve amivel kiegészült a dolog az a Kalória bázis. Ide irkálom a fogyasztásomat, mert jól kontrollálja nekem, hogy ehetek e még aznap, vagy mondjuk mennyi kalória egy bonbon, és úristen, mennyi! Akkor azt nem eszem meg :). Illetve lehet követni az elméleti és a gyakorlati fogyást is, vezethető a folyadék bevitel, illetve a bevitt tápanyag zsír-szénhidrát-fehérje aránya is.

Ezzel eddig tudom tartani az ütemtervet, remélem kitartok vele nyárig :) (-3 kiló 6 hét alatt, eddig jó vagyok)

Szóval semmi nagy okosság nincs benne, odafigyelés, és józan belátás. Ennyi a titok. Tényleg csak elhatározás kérdése, bennem most érett meg, hogy elég volt, és változtatni akarok. Persze ehhez is kellenek a támogató családtagok (Hugom, meg párom :) ), de alapvetően tényleg fejben dől el.
Aki ilyesmire vetemedik, annak ezeket az alapelveket tudom javasolni. Vegyük úgy, mint egy kaland, elvégre itt megint új receptek kipróbálására van esély :) Azt is hozzá kell tennem, hogy nyilván mindenki kicsit más, ezt az egyénnek kell tudni, hogy hol vannak a gyenge pontjai, min kell, min tud változtatni.


Hamarosan folyt. köv. Ganbatte! (kicsit hosszú cikk lett..)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése