2016. március 3., csütörtök

Indiai vegetarianizmus (Palak paneer recept)

Indiában vallási okokból sok a vegetáriánus. A muzulmán lakosságot kivéve, ha valaki vallásos (legyen az hinduista, buddhista, dzsainista) akkor illik megtartóztatni magát a hústól, és édességektől. Nem nevezhetem vegánnak őket, ugyanis a vegetáriánusok nagy többsége tejtermékeket fogyaszt, ha tojást nem is. Mint említettem arrafelé elég sok tehén él békében, nyugalomban, a tejüket nem pazarolják el.
Mindennek köszönhetően igen változatos és ízgazdag, kiegyensúlyozott vegetáriánus konyha alakult ki a térségben, ha valaki vegetarianizmusra adja a fejét, Indiában bőséggel talál változatosságot kínáló recepteket. Fehérje pótlásra leginkább csicseriborsót (annak lisztjét!), babot, lencsét, vöröslencsét használnak, valamint sok ételben megjelenik a paneer, ami tehéntejből készült friss, tömörített sajt. Nagyban hasonlít állagra a tofuhoz, így ha valaki nem tudja beszerezni (hol lehet pl. Szegeden egyáltalán…), vagy vegán, nyugodtan helyettesítheti tofuval. Én is ezt tettem az alábbi receptben, ami nagy kedvence pár ismerősömnek, akik kedvelik az indiai konyhát, és nem ragaszkodnak a húshoz. Az étel gyakorlatilag spenótszósz sajt kockákkal, de ne ijedjen meg az sem, aki nem szereti a spenótot! Az indiai ételek egészen mást hoznak ki az alapanyagokból , érdemes próbát tenni vele!

Palak paneer (palak-spenót, paneer-sajt)

½ tk. köménymagot és 2 babérlevelet addig pirítunk olajon, amíg a kömény elkezd pattogni, de a babér ne barnuljon meg túlságosan! Hozzáadunk egy apróra vágott vöröshagymát, 1 tk. lereszelt gyömbért, 1 tk. lereszelt fokhagymát, ha szeretnénk csípősre akkor zöld chilit. Ha átlátszóra sült a hagyma, hozzáadunk egy csipet kurkumát, feketeborsot, ½ tk. garam masalat. Ha illatosra sült a keverék, jöhet a spenót. Ez lehet friss, leforrázott spenót, vagy lehet fagyasztott is, kiengedve. Ehhez az adaghoz kb. fél kiló spenót szükséges. 15-20 perc alatt megfőzzük, sóval, cukorral ízesítjük. Krémesíteni lehet tejszínnel, kókusztejszínnel, vagy tejbe áztatott csonthéjas maggal. Én vettem sózatlan kesudiót, éjjelre tejbe beáztattam, és utána szépen pürésítettem, ezzel sűrítettem a spenótot. A végén hozzáadjuk a sajt vagy tofu kockákat, és jól átforrósítjuk az egészet. Rizzsel tálaljuk.

Nem olyan szép, de nagyon finom :)


Maga az elkészítése gyors, kb. fél óra alatt meg van, így nyári könnyű fogásnak is megteszi. Illetve teljesen vegán, és gluténmentes , ha tofuval és rizzsel esszük.  Mindenképpen érdemes kipróbálni, egészen más szintre emeli a spenótot :).
Jó kísérletezést!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése